تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 04 آبان 1399 00:21

ترید روزانه ارزهای دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

پیش از پرداختن به معنا و مفهوم معامله روزانه در دنیای ارزهای دیجیتال اول باید با اصول این کار و مفهوم این اصطلاح آشنا شویم.

دنیای معاملات ارزهای دیجیتال با آنچه که قبلاً وجود داشت تفاوت زیادی دارد اما بهتر است وقتی قصد توضیح دادن مفهوم این استراتژی در دنیای ارزهای دیجیتال را داریم، از همان پایه‌ها و اصول قدیمی استفاده کنیم.

تفاوت معامله روزانه در بازار کریپتو با بازار سنتی

در بازارهای مالی سنتی، در بیشتر مواقع هر روز معاملاتی، یک قیمت باز و یک قیمت بسته شدن دارد و معامله گرانی که متمرکز بر بازه زمانی روزانه هستند، معامله گر روازنه نامیده می‌شوند. در مقابل چنین افرادی معامله گران سازمانی قرار دارند که معاملات خودشان را برای چندین ماه یا سال طراحی می‌کنند. اما این شرایط در دنیای ارزهای دیجیتال که معاملات آن به صورت شبانه روزی انجام می‌شود، وجود ندارد.

با این حال معامله گران این بازار هم می‌توانند از معامله روزانه استفاده کنند که چندین ویژگی مهم دارد.

اول اینکه، وقتی شخصی به معامله روزانه ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند، در واقع درباره فرایندی حرف می‌زند که با معاملات بلندمدت مثل استراتژی‌های خرید و نگهداری تفاوت دارد. احتمال دوم این است که قصد شخص مورد نظر فقط تاکید کردن بر فعالیت مستمر سودآوری به صورت منظم و در بازه‌های زمانی کوتاه تر باشد مثلاً با خرید و فروش دارایی‌ها در یک روز معاملاتی.

معامله روزانه ارزهای دیجیتال خیلی از ویژگی‌های معامله روزانه بازارهای سنتی را دارد. مثلاً ممکن است بخواهید از تحلیل تکنیکال مثل سطح مقاومت و پشتیبانی یا سایر سیستم‌های ترسیم نمودار پیچیده استفاده کنید. در مقابل به کار بردن تحلیل بنیادی که در بازار سنتی بسیار از آن استفاده می‌شود، در بازار کریپتو سخت تر است. Peter Kotov تحلیلگر و معامله گر در Gulf Coast Crypto می‌گوید:

"پیش بینی کردن عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال بسیار سخت تر است چون اصول بنیادی در این بازار به اندازه بازارهای سنتی واضح و شفاف نیستند."

در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین بازار سنتی معاملات روزانه به میزان زیادی به نوسان وابسته هستند.

با توجه به اینکه نوسان قیمت بازار ارزهای دیجیتال باعث می‌شود که قیمت‌ها دائماً در تلاطم باشند، این ویژگی یک فرصت خوب برای معامله گران روزانه فراهم می‌کند تا خیلی سریع به سود برسند.

در ادامه چند تصور اشتباه درباره معامله روزانه و ریسک‌های آن را بررسی می‌کنیم.

معامله روزانه با اسکالپینگ تفاوت دارد

عده ای تصور می‌کنند که اسکالپینگ و معامله روزانه هر دو یک سبک معاملاتی هستند چون در هر دو حالت معاملات در یک روز اجرا می‌شوند اما این طور نیست.

اسکالپینگ یکی از چالش برانگیزترین استراتژی‌ها محسوب می‌شود چون معامله گران باید از کوتاه ترین بازه زمانی استفاده کنند که همین باعث ایجاد شرایط پرفشاری می‌شود.

اسکالپرها در بازه زمانی یک روزه چندین پوزیشن را باز و بسته می‌کنند تا از کمترین نوسان قیمت‌ها هم استفاده کنند.

بنابراین این رویکرد باعث می‌شود که فرصت‌های معاملاتی بیشتری داشته باشند بعلاوه در معرض ریسک کمتری قرار می‌گیرند چون ارزش هر معامله بسیار کم است.

بر خلاف اسکالپرها که ده‌ها معامله را در یک روز انجام می‌دهند با این طرز فکر که کسب سود از حرکات جزئی قیمت‌ها آسان تر است، معامله گران روزانه هر روز بیشتر از یک یا دو پوزیشن را باز نمی‌کنند چون تمرکز اصلی آنها بهترین فرصت‌ها است.

بر خلاف اسکالپرها، معامله گران روزانه معمولاً پوزیشن را برای چندین ساعت حفظ می‌کنند اما نه بیشتر از یک روز معاملاتی.

معامله سوئینگ با معامله روزانه فرق دارد

معامله سوئینگ (یا سوئینگ تریدینگ) یکی دیگر از روش‌های محبوب بین معامله گرانی است که سعی می‌کنند در بازه چند روز تا چند هفته به سود برسند.

این افراد هر از گاهی بر اساس فرصت‌های موجود وارد معامله یا از آن خارج می‌شوند. از آنجایی که پوزیشن این اشخاص نسبت به پوزیشن معامله گران روزانه یا اسکالپرها برای مدتی طولانی تر حفظ می‌شود، معمولاً آنها از هر دو تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده می‌کنند.

این نکته نشان می‌دهد که چرا معامله گران سوئینگ برای تکمیل معامله بیشتر منتظر می‌مانند و تمایل به استفاده از ابزارهای ریسک مثل سفارش حد توقف یا سود – ضرر دارند. چنین اشخاصی زمان بیشتری در اختیار دارند.

در مقایسه با معامله گران روزانه که ممکن است بخواهند هر روز زمان بیشتری را جلوی صفحه نمایش کامپیوتر یا گوشی سپری کنند، معامله گران سوئینگ معمولاً به طرح معاملاتی خودشان برای بستن پوزیشن‌ها پایبند هستند که در این حالت استفاده از ربات‌های کریپتو بسیار مفید است.

ریسک‌های معامله روزانه

معامله روزانههم مثل هر نوع معامله دیگری ریسک‌های خاصی به همراه دارد اما این ریسک‌ها در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال برجسته تر می‌شوند.

هنگام سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید توجه داشته باشید که ریسک هک شدن اکسچنج‌ها زیاد است. این احتمال برای معامله گران روزانه به هیچ وجه خوشایند نیست چون در این استراتژی احتمال بیشتری وجود دارد که پول خودتان را در اکسچینج نگه دارید به این دلیل که چندین بار انتقال کوین‌ها از یک رسانه ذخیره سرد در مدتی کوتاه کار راحتی نیست.

البته قبل از سرمایه گذاری روی هر کوینی باید درباره پروژه تحقیق کنید چون سطح نوسان بالای بازار ارزهای دیجیتال باعث شده این احتمال وجود داشته باشد که حتی پروژه‌هایی با بیزنس مدل ضعیف هم برای مدتی کوتاه اوج بگیرند و معامله گران روزانه را گمراه کنند.

به گفته Peter Kotov معامله روزانه ارزهای دیجیتال استراتژی پر ریسکی است اما اندیکاتورهای اقتصادی مختلفی هستند که می‌توانند برای طی کردن این فرایند به شما کمک کنند. تشخیص این اندیکاتورها کمی سخت است اما می‌توانید اندیکاتورهای مهمی مثل منحنی نمودار معکوس را در نظر بگیرید. او می‌گوید: اندیکاتور بعدی که کمی پیچیده تر است، تحلیل جو احساسی در شبکه‌های اجتماعی است.

در مجموع معامله روزانه در بازار ارزهای دیجیتال تفاوت چندانی با بازار سنتی ندارد به غیر از اینکه در بازار ارزهای دیجیتال چند ریسک خاص وجود دارد.

اگر به فرایند معاملاتی از دیدگاه زمانی نگاه کنید، می‌توان گفت معامله روزانه از نظر بازه زمانی بین اسکالپینگ و معاملات سوئینگ قرار دارد و همین به نوبه خود منجر به تعریف مجموعه ابزارهایی می‌شود که معامله گران برای این کار از آنها استفاده می‌کنند.

اما درباره معاملات ارزهای دیجیتال از جمله معامله روزانه باید فقط پس از تحقیق کامل درباره ارزها و دارایی‌هایی که قصد معامله آنها را دارید، وارد معامله شوید.