تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 18 فروردين 1401 01:32

نسبت ریسک به بازده در ترید

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نسبت ریسک به سود (Risk Reward Ratio) یکی از مفاهیم بسیار مهم در حوزه تریدینگ در هر بازاری از جمله فارکس است. این نسبت، ریسک بالقوه یک معامله را با سود بالقوه آن مقایسه می‌کند. مثلاً RRR یک به سه (یا فقط 3) یعنی سود بالقوه سه برابر بیشتر از ضرر بالقوه است. در صورت اجرای معامله ای موفق، سود معامله را می‌توان 3R تعریف کرد که این یعنی سه برابر بیشتر از ریسک اصلی. این فرمول به هیچ وجه پیچیده نیست.

در حوزه تریدینگ، سودآوری طولانی مدت مستلزم برقراری یک توازن بین RRR و نرخ پیروزی روی تعداد زیادی معامله است. به طور کلی وقتی یک استراتژی شامل RRR بالا باشد، نرخ پیروزی کم خواهد بود. وقتی RRR کم باشد معمولاً نرخ پیروزی زیاد است.

معمولاً تریدرها در رابطه با این توازن بین RRR و نرخ پیروزی دیدگاه‌های متناقضی دارند چون از نظر سودآوری هیچ راهکار قطعی وجود ندارد. اما - با وجود یکسری استثناء - می‌توان گفت که احتمال سودآوری استراتژی‌هایی شامل RRR بالاتر از 2 در بلندمدت بیشتر است.

پیش از ورود به یک معامله بهتر است نسبت ریسک به سود آن را حساب کنید. نمودار زیر یک سطح ورود (نشانه سبز رنگ با برچسب buy)، سطح حد توقف و سطح برداشت سود (take profit) را نشان می‌دهد. گرچه در این لحظه خروجی کار مشخص نیست اما مشاهده می‌شود که نسبت ریسک به سود 2.6 است و این یعنی پاداش بالقوه 2.6 برابر بیشتر از ریسک است. ابزاری که در نمودار زیر مشخص شده، در Tradingview "ابزار پوزیشن لانگ" (long position tool) نام دارد.