تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 18 فروردين 1401 01:46

حمایت و مقاومت در ترید

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

پشتیبانی و مقاومت به نقاط، سطوح یا محدوده‌هایی گفته می‌شود که در آنها قیمت معکوس شده یا جهت آن تغییر کرده است. معمولاً تریدرها به این سطوح واکنش نشان داده و فرض می‌کنند که اگر قیمت دوباره به همان سطح برسد، واکنشی مشابه خواهد داشت و اغلب هم اینطور می‌شود. به عبارت دیگر اگر نمودار قیمت قبلاً در یک سطح خاص معکوس شده، احتمال رخ دادن دوباره این مسئله، بیشتر از 50 درصد است.

سطوح مقاومت و پشتیبانی کاربرد زیادی در استراتژی‌های معاملاتی سودآور دارند. خرید در سطح پشتیبانی و فروش در سطح مقاومت با نسبت ریسک به سود خوب یکی از استراتژی‌های تریدینگ پرکاربرد با سطوح مقاومت و پشتیبانی است.

به غیر از سطوح افقی، پشتیبانی و مقاومت می‌توانند شکل و فرم و کاربردهای مختلف دیگری هم داشته باشند. خطوط روند، میانگین‌های متحرک و سطوح فیبوناچی هم از جمله فاکتورهای دیگری هستند که برای شناسایی مقاومت و پشتیبانی کاربرد زیادی دارند.

پشتیبانی افقی

اگر قیمت ریزش کرده و بعد به سمت بالا تغییر جهت دارد، پایین ترین نقطه در این روند، پشتیبانی نامیده می‌شود. در واقع نمودار قیمت آنقدر سقوط کرده که باعث جلب توجه خریداران شده و به همین دلیل جهت آن تغییر کرده است. اگر پس از گذشت مدتی نمودار قیمت دوباره به همان سطح پشتیبانی برسد، احتمال ورود دوباره خریداران بیشتر از 50 درصد است. بنابراین سطوح پشتیبانی افقی، فرصت خرید محسوب می‌شوند.

مقاومت افقی

اگر نمودار قیمت صعود کرده و بعد نزولی شود، بالاترین نقطه در این حرکت مقاومت نامیده می‌شود. در واقع نمودار قیمت به اندازه ای صعود کرده که منجر به جلب توجه فروشنده‌ها شده و به همین دلیل قیمت ریزش پیدا کرده است. اگر پس از مدتی قیمت دوباره به همان سطح پشتیبانی برسد، احتمال اینکه دوباره از همان سطح برای فروش استفاده شود و قیمت بیشتر از آن نشود، بیش از 50 درصد است. بنابراین سطوح مقاومت افقی، فرصت فروش هستند.

قدرت سطح پس از چند بار برخورد

گاهی اوقات، چه در روند صعودی و چه نزولی به نظر می‌رسد که نمودار قیمت قادر به شکستن یک سطح خاص نیست. وقتی نمودار قیمت بارها از شکستن یک سطح ناکام می‌ماند باید توجه داشت که با هر برخورد، قدرت آن سطح کمتر می‌شود.

پشتیبانی یا مقاومت، پس از هر یک از این برخوردها مقداری از قدرتش را از دست می‌دهد. در نتیجه احتمال اینکه آن سطح پس از چند بار برخورد با نمودار قیمت بشکند، بیش از 50 درصد خواهد بود. تریدرها از این اصل برای تنظیم استراتژی خودشان استفاده می‌کنند.

اصل SR flip

به غیر از خرید در سطح پشتیبانی و فروش در سطح مقاومت، اصل Support/Resistance Flip هم نقاط ورود مطمئنی را نشان می‌دهد. ممکن است سطوح پشتیبانی و مقاومت حفظ شوند اما همیشه اینطور نیست. پس از شکستن سطوح پشتیبانی یا مقاومت، باز هم این سطوح مفید هستند. به این دلیل که طبق قانون کلی تریدینگ، سطح پشتیبانی شکسته شده تبدیل به سطح مقاومت شده و سطح مقاومت شکسته شده تبدیل به پشتیبانی می‌شود. به عبارت دیگر، وقتی نمودار قیمت دوباره به یک سطح پشتیبانی که قبلاً شکسته شده برخورد کند، این سطح شبیه به سطح مقاومت عمل می‌کند. بخصوص این مفهوم در زمانی که سطح مقاومت یا پشتیبانی روی حجم بالا شکسته می‌شود، قابل اطمینان است. نمودار زیر مثالی از یک SR flip را نشان می‌دهد که در آن برخورد مجدد به سطح پشتیبانی قدیمی، فرصت خرید ایجاد کرده است.

هشدارهای پشتیبانی و مقاومت

اسکنر 100eyes قابلیت ایجاد هشدارهای محدوده مقاومت و پشتیبانی افقی را دارد. اگر به دنبال یک اندیکاتور پشتیبانی و مقاومت برای کریپتو هستید می‌توانید از اسکنر کریپتوی 100eyes استفاده کنید و اگر به دنبال یک اسکنر پشتیبانی و مقاومت برای فارکس یا بورس کالاها (مثل طلا و نقره هستید) می‌توانید از اسکنر فارکس 100eyes استفاده کنید.

اسکنر 100eyes هشدارهای خودکاری برای محدوده‌های مقاومت و پشتیبانی تولید می‌کنند به همراه عکسی که خطوط پشتیبانی و مقاومت را می‌توان در آنها پیدا کرد. این محدوده در باکس خاکستری رنگ داخل تصویر مشخص می‌شود. هشدار زمانی که نمودار قیمت به محدوده مقاومت یا پشتیبانی نزدیک شود، فعال خواهد شد حتی وقتی که هنوز به خود این منطقه برخورد نکرده باشد. این قابلیت با این هدف ایجاد شده که تریدر فرصت ورود به حساب خودش و تنظیم معامله را داشته باشد.

از آنجایی که Tradingview اندیکاتور مطمئنی برای مقاومت و پشتیبانی ندارد، این هشدار بسیار مفید است و به تشخیص سریع این محدوده‌ها کمک می‌کند.

چهار هشدار مختلف در اسکنر فارکس و کریپتوی 100eyes وجود دارند و همگی بازه‌های زمانی 15 دقیقه، 1 ساعت، 2 ساعت و 4 ساعت دارند که می‌توان آنها را در پورتال آنلاین فعال یا غیرفعال کرد. این گزینه‌ها هم برای اعضای پریمیوم و هم آزمایشی فعال هستند و نمونه‌های بلادرنگ آنها در کانال‌های پیش نمایش و توئیتر 100eyes وجود دارند.